Gamification valkuil – Negatieve feedback!

Mijn reactie op het volkskrant artikel van vrijdag 17 oktober 2014: ‘Spelenderwijs werken’

Het is altijd leuk om te lezen dat gamification steeds meer wordt ingezet binnen organisaties. Zo ook in de Wuppermann staalfabriek, waar ze proberen middels spelmomenten het maken van fouten terug te dringen. Toch las ik met enige verwondering het artikel ‘Spelenderwijs werken’ dat hierover werd geplaatst in de Volkskrant. Ik refereer o.a. naar de droevige smileys die de medewerkers te zien krijgen als er iets misgaat. Gamification draait toch juist om het verstrekken van positieve feedback?

Het schijnt volgens dit artikel zo simpel te zijn. ‘Voeg spelelementen toe aan werk, zoals het bijhouden van prestaties (score) en het invoeren van competitie onder werknemers, en er wordt vanzelf harder en met meer plezier gewerkt’ aldus de Volkskrant.

Zo simpel is het dus helemaal niet, dat blijkt wel uit dit voorbeeld. Gamification kun je niet als ‘tooltje’ gebruiken. Wanneer je werknemers gamification als ‘deprimerend’ gaan beschouwen en on-collegiaal gedrag gaan vertonen dan gaat er iets niet helemaal goed. Daar wordt mijn gezicht een droevige smiley van, maar ik zou hem nooit uitdelen!

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s